More about the languages 

Så himla intressant att följa tjejernas språkutveckling just nu. Lilla tjejen (snart 3) har verkligen tagit ett språng med alla tre språken de senaste veckorna. Jag tycker hon är jätteduktig på att prata och förundras över hur stor hon har blivit redan. Hon blandar en del och för första gången så blandar hon in spanska i svenskan. “Mamma jag vill pinta den här”, jag upprepar alltid och försöker vara så tydlig som möjligt “vill du rita hästen?”, “ja jag vill rita hästen”. Tar lite tid men helt klart värt det. 

Engelskan blommar hos båda efter bara två veckor i nya skolan. Härligt att se! Och Ainhoa börjar äntligen även prata på engelska, det har hon inte gjort sen vi lämnade Warszawa i juni. De vill ofta leka skola på eftermiddagarna och då blir jag tillsagd om jag pratar svenska. “Nej mamma, du ska prata som Miss Claire”. Jag ger med mig för det ger mig en chans att höra båda två prata engelska. 

Annars måste jag säga att det passar bra att mormor och morfar snart kommer på besök. En ordentlig svenskdos är precis vad de behöver även om jag är väldigt stolt att de fortfarande pratar svenska sinsemellan. 

Hur går det för er och barnens språk? Alltid ett intressant ämne! 

  

It’s very interesting to follow the girls’ language development right now. Our youngest (soon 3) has taken a jump with her three languages the last few weeks and speaks really well. I’m amazed to see how big she is alreay, my baby. She is mixing a bit and for the first time she is adding Spanish words when she speaks Swedish. She says a whole sentence in Swedish except one word, often the verb. For example: “mummy I want to pinta this”. I always repeat and try to be as precise as possible “ok you want to paint the horse?” “Yes I want to paint the horse”. Takes a bit of time but definitely worth it. 

Their English is blooming after only two weeks in the new school, it’s great to see (hear?). Ainhoa is also starting to speak English which she has not done since we left Warsaw in June. In the afternoons they often want to play school and then I’m told off if I speak Swedish “no mummy you need to speak like Miss Claire”. I give in as it gives me a chance to hear them both speak English. 

I must say it’s really good timing that my parents are soon coming for a visit. A big dose of Swedish is just what the girls need. Must say though that I’m very proud that they still speak Swedish between each other. 

How does it work with languages in your family? 

7 thoughts on “More about the languages 

  1. Sandra says:

    Så himla roligt att läsa om hur tjejerna utvecklas. På alla sätt förstås men extra roligt med språkutveckling. Hur ska ni fira jul? Blir det spansk jul ?
    Kram kram

    Like

  2. Karin says:

    Ella har börjat läsa böcker på svenska. De har alltid med sig en bok till skolan där de börjar dagen med fri läsning och några gånger har hontagit med sig böcker på svenska. Annars pratar hon nästan alltid hebreiska emd mig, men det är inga större problem när jag ber henne byta till svenska. Hon vill lära sig mer och mer ord på engelska, hon har ju dessutom börjat med engelska i skolan (andra klass).

    Eitan pratar faktiskt mer och mer svenska. Knasig grammatik men han försöker. Min mamma kommer hit imorgon och stannar en vecka så då får han lite hårdgnuggning! Ska bli superspännande att se hur det kommer att gå med engelskan – en månad kvar till flytt nu…

    Like

    • expatlisa says:

      Vad roligt att hon laser pa svenska! Du maste vara jattestolt. Vi har ocksa lite knasig grammatik har hemma men det ar ok tycker jag. Engelskan kommer ga jattebra, det ar jag saker pa. Sa spannande!!

      Like

  3. Bella says:

    Jag var lite orolig för Danis spanska när han inte träffat sin pappa på så länge och vi har nästan inte pratar nån spanska alls han och jag (han tittar mycket på spanska tecknade serier, etc) men det har gått jättebra. Spanskan ligger ju efter svenskan som helt klart är hans första språk men han pratar på och gör sig förstådd. Blandar aldrig språken längre utan pratar svenska med mig och spanska med sin pappa. Sen säger han några ord, sjunger lite etc på engelska.

    Det ska bli spännande och se hur språket utvecklar sig under julhelgen när han leker med jämnåriga.

    Alltid kul att läsa om språkutveckling! Tror du tjejerna känner sig mer hemma med engelskan och därför trivs bättre eller har det inget med språk att göra?
    Skulle vara intressant med en analys om den spansk/ katalanska förskolan, vad det bara just den eller någonting annat i det spanska systemet de/du som gjorde att de inte trivdes?

    Like

    • expatlisa says:

      Vad roligt! Heja Dani och heja dig!
      Tror inte det var spraket som spelade in pa den forsta forskolan, inte ens Katalanska verkade vara nat problem. Mer miljon i sant fall. Ska fixa ett inlagg om det!

      Like

      • Anna (Sthlm/Bxl) says:

        Tycker också det vore intressant att höra vad det var som inte fungerade på gamla förskolan.

        Vad gäller språk så hör ju inte vi våra barn prata så mycket franska. Isolde vill inte prata franska med mig, det är ju konstigt tycker hon! 🙂 Men hon leker och sjunger mycket på franska hemma och hon pratar med kompisarna (förra året förstod hon allt men ville inte prata så mycket enligt hennes fröken). Man märker att hon är influerad av franskan – det blir konstig ordning på orden och en del reflexivt. Hon har ju haft problem med uttalet på svenskan (sj-ljud, s, t, k, r osv) men hon verkar ha lättare med franskan. Hon pratar inte helt rent än på svenska eller i rätt ordning som sagt men jag är inte så orolig, det blir bättre och bättre.

        Harald pratar ganska bra, bättre än Isolde när hon var i samma ålder, dvs 2 år 10 mån. Flera ord i meningarna och han har lättare att uttala saker (men s är svårt t ex) och vill upprepa ord (det var Isolde aldrig intresserad av). Han är även bättre på att uttrycka sina känslor och vad han vill, men han är också ett känsligare barn jämfört med Isolde. Franskan är mer ord än hela meningar men det kommer. Det är ju en svensktalande fröken där nu så jag tror han är lite lat och pratar mer med henne, men nu i januari börjar han ju i Isoldes förskola.

        Like

Leave a Reply

