Christmas feeling 

Vi jobbar stenhårt på att hela familjen ska få maximal julkänsla här hemma trots palmer och vårbrus. 

Huset är pyntat, utebelysningen sitter i citronträdet, granen är uppe och idag var det papparkaksbakning på schemat. På morgonen tänder vi ljusen och tjejerna påminner oss om vi glömmer. Tror nog att lyckas skapa lite magi trots allt. 

Är lite nyfiken på hur ni andra firar jul. Hur hinner ni med alla i familjen? Firar ni ett år med en familj och ett år med en annan? Eller alltid hos er? Hur gör ni för att på ett bra sätt blanda olika traditioner etc? Har ni hittat en balans som funkar perfekt för just er familj? 

   
   
We are working hard on getting everyone in the family in the maximum Christmas spirit despite palm trees and sea breeze. 

The house is decorated, the tree is up, the lemon tree is covered in lights, we light the candles every morning for breakfast and today we spent the afternoon making gingerbread. The girls are both super excited so it seems we are creating some magic after all. 

I’m curious to hear how you are spending your Christmas holidays? Do you divide time between family members or do you spend every year in a different way? Do you always celebrate at your place and anyone in the family who wants to come is welcome? How do you mix different traditions? Have you found the perfect way? 

21 thoughts on “Christmas feeling 

  1. ekomammaistan says:

    Vi firar vartannat år med makens familj och vartannat år med min. Det funkar bra tycker jag. Dock så vill de som vi inte firar julafton med ses på juldagen och annandagen vilket känns lite segt då vi alltså alltid firar jul tre dagar i rad.

    Like

  2. BackstageiMammalivet says:

    Kommer ni fira jul hemma hos er med bådas familjer?

    De åren jag bodde i Spanien brukade vi fira svensk jul i sommarhuset med mina föräldrar, alltså vi åt svensk jullunch och delade ut julklappar etc. Sen åkte vi till Cartagena på kvällen och åt spansk julmiddag med spanska släkten, julklappar igen… Tyckte det var ganska bra kompromiss! I Spanien äter ju många skaldjur, räkor etc på jul så det blev en ganska bra matblandning också.

    Jag tror vi kommer göra nått liknande i år. Svensk jullunch och spansk middag på kvällen.
    Vi har alltid bara varit hemma hos oss på julafton med närmaste familj, aldrig åkt runt och träffat släkten på jul.

    Like

    • expatlisa says:

      Vi firar jul här hemma med min mamma och pappa. Vår önskan var att fler skulle komma och nu blev det inte så av olika anledningar och lite besvikelse både här och där. Låter perfekt att kunna blanda traditionerna på det sätter men vi bor ju inte nära någon familj på det sätter.
      Vill gärna att julen ska vara lugn och magisk för BARNEN. Så nu blir det jul hemma och sen Reyes i Madrid. Önskar dock att flexibiliteten skulle vara lite större och att vi i alla fall varannat år kunde ha en stor jul här (vi är de enda med barn i familjen).

      Like

      • Bella says:

        Jag och I är ganska överens om att fira svensk jul och spansk Reyes så det kommer vi eller Dani göra i framtiden. Jul är väl inte lika stort i Spanien som Sverige. Känner spontant att både nyår och Reyes är större för spanjorer. Men det kanske är för att jul är mer religiöst och vi aldrig gick till kyrkan etc.

        Kul med Reyes i Madrid – så kul att se cabalgata i Madrid, den är ju galet stor och påkostad!

        Like

      • expatlisa says:

        Så är det nog och säkert också en anledning att det ofta är besvikelse att vi sedan flera år väljer att fira nyår med ett kompis gäng. Men Reyes blir nog roligt hoppas jag 🙂

        Like

      • Bella says:

        Jag har flera år bett mina föräldrar fira jul med gran, julmat etc för Danis skull, för att den skulle vara magisk… Men i år kände jag bara att jag inte orkade (jag brukar få laga julmaten etc) så jag sa att de fick åka bort om de ville så de åker bort med min syster och skippar jul helt.

        Vi får se hur det går att fira jul med spanska släkten…

        Like

      • expatlisa says:

        Jag med men i Spanien firar de allra flesta med familjen (“ungdomarna” brukar gå ut och träffa kompisar efter 12-slaget) och då kan man ju förstå att se gärna sett att vi också varit där.

        Like

  3. svengland says:

    Vi brukar köra varannat år i Sverige och England. De åren vi åker till Sverige, brukar vi fira lite tidigare jul med makens sida av familjen. I år firar vi jul nu på lördag med runt 15 pers och kalkon och hela köret! Och sen kommer mina föräldrar hit till London och vi firar den riktiga julafton med lite mindre folk! Vi är alltid hemma hos oss, eftersom vi har störst hus men vi brukar alltid ha knytkalas så det brukar gå ganska smidigt!

    Like

  4. Anna (Sthlm/Bxl) says:

    Vi åker till Sverige och där varierar vi vartannat år julafton hos mina föräldrar respektive peters. De man inte träffar på julafton träffar man nästa dag. Funkar bra. Om vi hade familj i olika länder och bodde i ett tredje land skulle vi nog åka vartannat år till det ena landet och vartannat till det andra.

    Like

    • expatlisa says:

      Det är det där åka hit och dit varje år som vi tröttnat på. Känner ni aldrig att ni önskar att ni kunde varit hos er? Eller är ni båda så glada att få komma hem till en svensk jul?
      Jag behöver inte fira i Sverige men vissa traditioner är viktiga för mig, småsaker, nu när vi har barnen. Vi hittar nog vårt sätt. 🙂

      Like

      • Anna (Sthlm/Bxl) says:

        Medan vi bor känner jag nog att jag bara vill fira i Sverige. Bäst chans för snö och vi vill passa på att träffa så många familjemedlemmar och vänner som möjligt. Men när vi väl flyttat tillbaka så kanske vi kör hemma hos oss istället för hos föräldrarna, vi får se. Mamma pratade om att de tyckte det vore kul att fira här i Bryssel någon gång men min bror vill inte flyga (han har ett förståndhandikapp) så det skulle ju vara utan honom och det vore ju tråkigt samt att han har egentligen ingen annan att fira med då.

        Like

  5. Isabelle says:

    Vartannat âr stannar vi i Paris och vartannat âr reser vi till Sverige. Eller det har varit tanken i alla fall. Jag tycker att själva resandet är lite pâfrestande just runt jul. Har bott utomlands länge och drabbats av snöstormar och kaos pâ flygplatser eller tâg eller ishalka pâ vägarna sâ vi försöker oftast planera resorna till Sverige pâ lite udda datum. Förra âret firade vi lite extra tidig jul i Sverige och reste hem annandag jul tror jag. Tyvärr har min svärmor planerat franska familjens julfirande enligt “vartannat-âr-principen” ocksâ, vilket gjort att vi känt oss lite exkluderade frân de franska familjejularna. Sâ nu vet jag inte riktigt om vi ska försöka stanna i Paris tvâ âr i rad sâ att kalendrarna inte krockar.
    Mina föräldrar skulle vara förstâende men antagligen bli lite besvikna? och franska familjen kanske ändrar sitt firande hur som helst. Men jag tycker nog det har varit en del konflikter kring julfirandet de senaste âren. Inte öppna konflikter men lite missnöje. Vem ska resa med vem, vilket transportmedel, när kommer den och den, som ska sova hos vem, och stannar i hur mânga dagar… För kort besök eller för lângt besök. O S V.
    Jag tycker själv att gemenskapen är viktig men vill helst inte stanna mer än fyra dagar eller sâ för jag vill gärna passa pâ att ha lite ledig tid med lilla egna familjen ocksâ… Inte lätt att fâ alla nöjda och glada.

    Like

    • expatlisa says:

      Håller helt med dig angående att resa i julhelgerna. Det slutar alltid med att vi säger “aldrig mer”. Har ni firat med båda familjerna tillsammans nånting?
      Lite samma här, inget bråk men man vet att det finns missnöje både här och där. Är väldigt glad att vi stannar hemma i år och hoppas det ska kännas bra för alla och att vi kan hålla fast vid det ett tag.
      Kul att “se” dig igen!

      Like

  6. Karin says:

    Här lyser julkänslan som vanligt medt med sin frånvaro. De år vi inte är i Sverige så brukar jag försöka att pynta lite och så har vi alltid julmiddag hos oss på julafton – ibland med makens familj, ibland med vänner. Men så mycket mer än så blir det inte. Nästa år däremot, då kommer jag att gå bananas fullständigt! 🙂

    Like

Leave a Reply

