Quinoa nuggets 

Ett nytt veggorecept provades idag, och det blev succé så jag tänkte dela med mig av det. Vi bör alla äta mindre kött och mer grönt so here we go: 

Jag kokade ca 2 dl quinoa. Sen rev jag 3 morötter och en liten lök. Vispade 3 ägg i en skål och la till quinoan, morötterna och löken. Smulade ner ca ett halvt paket (så 100g) feta ost och en hel del parmesan, saltade och pepprade. Sen rörde jag i ströbröd och rullade små bollar – större än köttbullar men mindre än pannbiffar. 

Kände sen att det saknades ströbröd så jag rullade bollarna i ströbröd och stekte i ordentligt med olja. 

Serverade men klyftpotatis och en hemmagjord tomatsås med chili och sallad. Supergott! 

Det tog lite tid om jag ska vara ärlig men bollarna kan ju förberedas innan och bara stekas när man kommer hem på kvällen. Och kokt potatis funkar nog perfekt det med, går ju fortare än att hålla på att skära i klyftor… 

Hoppas ni gillar det! Säg till vad ni tycker om ni provar det. 

  

Yesterday I tried a new veggie recepie that was appreciated by everyone in the family. We should all eat more greens so tought I might as well share it with you. 

Boil 2 cups of quinoa. Mix three eggs in a bowl, add the quinoa and 3 grated carrots, 1 chopped onion, feta cheese (app 100g), some Parmesan and salt and pepper. 

Roll the “dough” into balls and roll them in breadcrumbs. Fry in a pan with quite a lot of oil. I served them with potatoe wedges and a home made tomatoes and chili salsa and a salad. Super yummy! 

It does take a bit of time to prepare but a lot can be done in advance and kept in the fridge. It’s probably quicker as well to just boil potatoes if you are short of time. 

I hope you’ll enjoy! Let me know if you try it. 

6 thoughts on “Quinoa nuggets 

  1. Kristina says:

    Idag har vi testat ditt recept. Fantastiskt god bollar, fast mina blev minibiffar istället. Lyckades inte få dem runda och fina som dina. Har ett annat recept på liknande biffar, men dina är godare. Hann inte med tomatsåsen utan hade en såsig sallad till, men tror att tomatsåsen skulle varit bättre. Får jag dela med mig ditt recept till mina bekanta? Tack för en god middag!

    Like

Leave a Reply

