Observations 

* det kostar 4 euro att ta ut pengar på en bankomat hos en annan bank. Rån! 

* IKEA i Spanien säljer inte lakan som passar en 1.80 säng. Får köpa på mig i Sverige.

* jag tyckte jag var välorganiserad som tog med en märkningspenna från Polarn o Pyret och stickers med barnens namn och så BRODERAR Spanjorerna in barnens namn på ryggsäckar och skolkläder… 

* havet är lika vackert varje dag 

* våra barn är galet energiska och busiga sen vi flyttade hit. Knäveck i handfatet? Självklart! Använda gardinen som en lian, jo men visst! 

   

* they charge you 4 euros to withdraw money in a cashpoint at another bank. Robbery! 

* IKEA in Spain do not sell bedsheets that fit a 1.80 bed… I’ll have to fill up my stock while in Sweden 

* parents actually embroids their kids’ names on the schools clothes and back packs. I thought I was well organized who brought a marker pen and stickers 

* the ocean is just as beautiful every day 

* our kids are just super energetic and mischievous since we arrived here. Knee hanging in the sink, of course! Using the curtain as a lian, great idea! 

 

9 thoughts on “Observations 

  1. Bella says:

    Ja, detta att brodera in namnen… Det hade min svärmor som extraknäck, då hon var duktig på att brodera vackert. Även brodera på lakan, näsdukar… Vilket hantverk men mig ger det mest ångest… Sen tycker jag ju inte om när det bli för gulligt…

    Kuddar har jag haft svårt att hitta, både tunna och vanliga svenska inkl. Kuddövedrag! Jo, 180säng finns väl knappt i Spanien… 140 tror jag är normalt för cama de matrimonio. Även så ville jag ha ett täcke till hela sängen, det köpte jag också i Sverige…

    Oj, vilka busfrön! Känns som min börja bli stor, gör inte alls så mycket sånt längre… *tar i trä* däremot slåss. Näe, bävar inför växa upp till tuff grabb som slåss, Spider-Man, superman etc

    Like

    • expatlisa says:

      Nåt broderi lär det aldrig bli hemma hos oss 😉 väldigt svårt för nån att ärva om man har broderat in namnen över hela plagget.
      Kuddar har vi så det räcker men såg att IKEA har en hel del. Ja alltså, de där “korvkuddarna”! Som man typ ska sova med för att man är gift. Hade aldrig funkat hos oss. Och en 140 säng… Ok när man hälsar på hos nån men varje natt, hade blivit galen!
      Ja mina ungar är riktigs busungar just nu. Inte lätt att vara mamma alla gånger, förstår din oroar men här lär det bli smink, för korts kjolar och killar, killar, killar. Hoppas hitta en aktivitet som de verkligen gillar så att de inte bara har det ytliga när de blir äldre.. Kram!

      Like

  2. emelie - Berlin, Berlin says:

    Men haha, inte ens jag som älskar att sy skulle orka brodera in namnen på kläderna. Det känns väldigt överkurs!
    I Tyskland kostar det också att ta ut pengar hos en annan bank. Helt galet, jag har annat för mig än att springa till (eller att behöva leta upp) just min bank och ta ut pengar… Det irriterar mig fortfarande efter sju år och mina kompisar tror inte på mig varje gång jag säger att det inte spelar någon roll var man tar ut pengar i Sverige.

    Jag kan inte låta bli att skratta lite, tjejerna verkar ha otroligt mycket energi och påhittiga idéer! : D

    Like

Leave a Reply

