The languages 

Tänkte skriva några ord om språken då jag redan märker ändringar hos barnen, speciellt Amaya fast vi inte varit här länge. 

Innan vi åkte tycker jag nog att svenskan var starkaste språket hos båda. De blandade lite med engelska ibland, speciellt verb (t.ex jag missar mina kompisar, nu ska jag washa händerna). Båda pratade bra spanska men blandade aldrig med svenskan. 

Nu efter bara en vecka hör vi mycket färre engelska ord och Amaya har börjat slänga in spanska ord när hon pratar svenska. Antagligen för att de orden poppar upp först, inte för att hon inte kan de svenska. T.ex mamma nu empieza (börjar) konserten. 

Vi har även fått höra de första katalanska orden då hon stolt berättar att hon går i la clasa verda som på spanska skulle ha varit la clase verde. Den gröna klassen alltså. 

Ainhoa känner sig nog bekvämare med spanskan nu men blandar inte ännu, och de pratar fortfarande svenska med varandra. Jag undrar om och i sånt fall när det kommer ändras. Jag oroar mig inte för svenskan, de spenderar mycket tid med mig och vi kan alltid åka till Sverige om de behöver lite mer “input”. Vill dock inte att de tappar för mycket av engelskan. De har engelskatalande pedagoger på förskolan, vi får se hur mycket det ger. 

  
Thought I should write about the girls and their languages as we have noticed a difference already even though we just arrived. 

Before leaving for Barcelona I’d say that Swedish was their strongest language. They would quite often mix with a bit of English and often changed the verb for an English verb with a Swedish ending (so to miss someone would become “missa” and to wash “washa”). They both spoke good Spanish and never mixed Swedish and Spanish. 

After just more than a week here we hear less English words and Amaya has started to throw in some Spanish words (verbs again) when she speaks Swedish. Not because she does not know the Swedish word but probably just because the Spanish word is the one that comes to her mid first. 

We have also got our first Catalan words when Amaya happily explained that she goes to la clasa verda and not la clase verde as it would have been in Spanish. The green class. 

Ainhoa seems to be more comfortable in Spanish now but does not mix. They still speak Swedish when they play together. I wonder if, and if so when, that might change. I don’t worry too much about their Swedish. They’ll continue to spend a lot of time with me and if they need more input we can always go back for a while. I don’t want them to loose too much of their English though.. They have some English speaking teachers at preschool, we’ll see with time how much that will give. 

To be continued for sure. 

4 thoughts on “The languages 

  1. Bella says:

    Oj, så spännande med språkutveckling! Ja, undra om deras språk alltid kommer vara svenska eller om det kommer ändras… Dani har ju börjat leka själv på spanska här hemma, vilket jag tycker är ett fantastiskt stort steg. Tror det är för att han har lekt mycket med sin pappa i somras och han fortsätter liksom med samma lekar…

    Jag tycker inte Dani kodväxlar alls mycket (längre). När han var runt 2 blandade han in spanska ord i svenskan men nu går det inte ens att försöka lura honom. Min syter som är språkintresserade försökte i somras, hon talar ju båda språken med honom och han bytte språk efter henne… Spännande!

    Ja, svåra är väl att få barnen skilja på spanska och katalanska sen men de kommer nog om ni bor kvar längre…

    Ni får väl ha mer engelska som familjespråk och leka lite lekar på engelska. Det kommer väl ändå bli ert gemensamma språk i framtiden eller?

    Like

    • expatlisa says:

      Jag tycker också att det är jättespännande med språken. Att Dani leker på spanska är ju ett fantastiskt framsteg. Heja dig!
      Tror också vi satsar mer på engelska hemma. Eventuellt blir det brittisk skola nästa år, får se hur vi trivs. Men de rekommenderar att de startar när de är 5 så att de inte kommer efter med just språket. Stormtrivs vi med förskolan vi har nu så kanske vi struntar i det. Kram

      Like

  2. emelie - Berlin, Berlin says:

    Ja det där med språk är så intressant! Om ni har engelska som familjespråk när alla är samlade så tror jag absolut att engelskan inte blir bortglömd. Och om ni träffar nya vänner som ni pratar engelska med så får de en extra input.
    Att blanda språken försvinner ju äldre de blir också (men så finns det ju såklart stunder när allting bara blir konstigt, det vet jag ju själv hur det kan låta när jag är trött eller ofokuserad 😉 )

    Jag tror på att inte vara så radikal med språken. När jag var au-pair körde jag stenhårt på att jag ALLTID pratade svenska med tvååringen, men hur han svarade var inte så noga. Om han sa “Ole tvättet” rättade jag honom med “Ja, Ole tvättar”. (Jag var den absolut enda som pratade svenska med honom). På jobbet har jag sett de mest konstiga metoder att få barnen att svara på olika språk och jag tror knappast att det ger en positiv upplevelse av språket och de blir tvingade att prata det. Och den spontana uttrycksförmågan försvinner genom det också.

    Jag tyckte det var otroligt krävande att försöka få honom tvåspråkig. Jag vet inte hur många gånger jag bara kände för att ge upp. Jag håller inte alls med om att det är två språk “gratis”. Jag tyckte att det krävdes nerver både från mig och honom. Nu var ju inte han mitt eget barn men om jag skulle få barn i Tyskland så skulle det inte finnas på kartan att prata något annat än svenska med dom, oavsett hur krävande jag tycker att det är. Jag vill ju självklart att de ska kunna kommunicera med mina föräldrar!! Sen får man väl tänka på saker som att de blir smartare osv när det känns som jobbigast 😉

    Like

    • expatlisa says:

      Är man helt ensam med språket så är det tufft. Ser många som har det problemet. Nu är första gången för oss som ett av språken verkligen kommer höras med än de andra… Men hoppas tjejerna håller fast vi svenskan. Annars lär det bli långa somrar i Sverige medan det är för varmt här. Radikal är vi aldrig. Allt ska vara positivt, det håller jag absolut med om! 🙂

      Like

Leave a Reply

