Seasons

Jag har aldrig varit en riktig strand- eller sommarmänniska. Efter en bra sommar brukar jag snabbt börja längta efter kyligare och klarare luft och röda löv på träden. Och här sitter jag nu och letar efter ett nytt hem precis vid Medelhavet och nära stranden. Kommer jag sakna hösten? Får man ens det?

Med tanke på att den svenska sommaren varit mer som höst så tror jag inte dessa känslor kommer komma i år. Jag längtar ihjäl mig efter sol och värme. Men hur blir vardagen sen på ett sånt ställe som är bra mycket längre söderut än Warszawa och Stockholm där de senaste 6 åren har spenderats? Allt känns så nytt. Vet knappt vad jag bör packa inför första omgången. Känns som om skaljacka är lite överdrivet i september.

Är väldigt nyfiken och vill bara vara där nu!

dsc03981_508101829606ee08dde4b0b2

I’ve never been a beach person. After a nice summer I often start to long for clear air, cooler temperatures and red leafs on the trees. And here I am looking for a new home close to the beach. Makes me wonder if I will miss autumn? Are you even allowed to miss autumn and the long cold dark days?

Considering that this year’s summer in Sweden has been just like autumn I don’t think these are feelings I’ll get this year. I’m dying to see the sun and feel some heat! But can’t help to wander what it will be like to have an everyday life so far south for someone that has spent the last 6 years in Warsaw and Stockholm? Everything feels so new that I hardly know what to pack for this first “delivery”. Autumn jackets feel like an overkill in September. Right?

I’m very curious and eager to be there!

6 thoughts on “Seasons

  1. Bella says:

    Ja, skaljacka i september är nog att överdriva… Jag skulle säga att det är sommar mellan april och oktober. Höst i november/halva dec. Kallt december till halva feb. Vår i feb-april.

    Men största skillnaden är nog ändå att frysa inomhus så jag skulle försöka tänka på varma pyjamaser, innekläder, tofflor. Men de behövs nog inte heller i september… Sen kan man ju behöva en skaljacka om det regnar i november…

    Ja, kan tänka mig att du är nyfiken på att börja ert nya liv…

    Inte helt lätt att packa men det går ju köpa nytt! Skor tycker jag själv är största skillnaden, i Sverige behövs ju verkligen vinterkängor… I Spanien kan man nog gå i gympaskor året om…

    Like

    • expatlisa says:

      Tack Bella! Just nu är det väl mest september/oktober jag tänker på. Sen kommer jag i alla fall flyga till Stockholm och kan ta med mig mer. Och så småningom ska ju allt ner. Måste bara hitta ett hem där nere först.
      Det är faktiskt svårt att tänka sig hur varmt det kan vara när det har varit så himla tråkigt väder här.. Men imorgon rullar bilen söderut!

      Like

  2. Bella says:

    Varmare vinterjacka etc behövs nog egentligen bara om ni åker till Andorra /Pyrenéerna och åker skidor. Barnen borde klara sig med ulltröja/skaljacka på vintern…

    Like

Leave a Reply

